מאת חן פרחי
------------------------------------------------------------------------------
בשנת 61' הציגה פיאט האיטלקית את ה 1300/1500, מכונית משפחתית בינונית בגודלה, שפתחה עבור פיאט פלח שוק שכמעט ולא היתה נוכחת בו, עקב התמקדות מסורתית במכוניות קטנות.
ה 1300/1500, כמו גם ה 1100 הקטנה יותר, זכו להצלחה גדולה ונמכרו היטב.
אולם לקראת אמצע שנות ה 60' החלטה פיאט להחליף את שלושתן.
פיאט החלה בתכנון משפחתית קטנה למדי, שאמורה היתה לרשת את ה 1100, זו הוצגה בשנת 66' וכונתה 124.
באותה העת, היתה פיאט עסוקה בתכנון משפחתית גדולה יותר, שאמורה היתה לרשת את ה 1300/1500.
תכנון שתי המכוניות בוצע במקביל, אך המכונית הגדולה יותר נועדה לפלח שוק גבוה יותר.
המכונית החדשה חלקה עיצוב כמעט זהה לזה של ה 124, כשתא הנוסעים והדלתות היו זהים לאלו של ה 124, שהספיקה בינתיים לזכות בתואר מכונית השנה 67'.
המעניין במכונית החדשה היה הצד המכאני שלה.
בניגוד ל 124.שעשתה שימוש במנוע מיושן למדי בעל גל זיזים תחתון, המכונית החדשה עשתה שימוש במנוע חדש בעל גל זיזים עליון כפול, שהוצג מעט לפני כן בפיאט 124 ספורט/ספיידר.
המנוע החדש, שגלי הזיזים בו הונעו על ידי רצועת גומי, היה בעל מאייד כפול ופיתח הספק מכובד של 90 כ"ס.
תיבת ההילוכים היתה בת 4 מהירויות ומסרה את הכוח לגלגלים האחוריים כמובן.
הבדל נוסף מה 124 היה במבנה הסרן האחורי - בעוד של 124 היה מיתלה בעל קפיצי סליל ומוט פנאהרד, למכונית החדשה היה מיתלה אחורי שכלל קפיצי עלים.
כמו ב 124, גם במכונית החדשה היו 4 בלמי דיסק ומערכת בלימה כפולה.
המכונית החדשה, שכונתה 125 הוצגה בשנת 67', תוך ניצול הצלחתה של ה 124.
פיאט 125 דור 1
למרות המראה שהיה כמעט זהה לזה של ה 124, המכונית החדשה נהנתה ממרווח פנימי עדיף, עקב בסיס גלגלים גדול יותר, רמת גימור גבוהה בהרבה וכמובן ביצועים מצויינים.
ה 125 היתה אחת המשפחתיות הזריזות ביותר, וביצועיה היו ברמה אחרת לגמרי משל מתחרותיה הגרמניות והבריטיות, לפחות בגרסאות הבסיס שלהן.
אך למרות זאת, לא זכתה המשפחתית החדשה להצלחה המיוחלת, ומכירותיה איכזבו קצת את אנשי פיאט.
בשנת 68, נוספה גירסת ספיישל, והספק המנוע עלה ל 100 כ"ס, מה שהביא לשיפור בביצועים הטובים ממילא.
גירסת הספיישל כללה תיבת הילוכים בת 5 מהירויות, נורות הלוגן קדמיות, מד סל"ד ואפילו השהיית מגבים, לראשונה במכונית נוסעים.
בשנת 70' עברה המכונית מתיחת פנים נוספת, ונוספה לה גירסה אוטומטית, th180, שיוצרה בסטרסבורג.
פיאט 125 דור 2
אולם המכירות לא השתפרו, ופיאט החליטה להחליף אותה במכונית חדשה לגמרי, שתפנה לפלח שוק גבוה אף יותר.
זו הוצגה בתערוכת טורינו 72' וכונתה
132.
הפיאט 125 תיזכר כמכונית טובה לזמנה, שכשלה יחסית בעיקר בשל עיצובה, שהיה דומה מדי לזה של אחותה הקטנה יותר, ה 124, ותחזוקתה שהיתה מורכבת ויקרה בהרבה.
ייצור המכונית נמשך עוד שנים ארוכות בפולין, כשמנוע ה dhoc הוחלף במנוע הפיאט 1300/1500 המיושן, ובלמי הדיסק האחוריים הוחלפו בבלמי תוף.
על הפיאט 132, ממשיכת ה 125, כאן:
בברכה - רפי לין