מדריך טיפול תקופתי לרכב

 
טיפול תקופתי לרכב, מה שעד היום מכונה בשפת הרחוב 'טיפול עשרת אלפים (10,000), הוא מהטיפולים החשובים ביותר שיש לבצע בכל מכונית. זהו הטיפול בו תוודאו שכל מערכות הרכב עובדות כראוי ולמעשה, זו ההזדמנות 'לחוש' את הרכב, לדעת מה מצבו האמיתי ולהיות בטוחים שאפשר להמשיך ולנסוע בו בבטחה, ללא הפתעות שיצוצו בהמשך הדרך.

חשוב לזכור: כל רכב עובר על הכביש שלל אירועים, אפילו מידי יום, חלקם כלל לא מורגשים על ידי הנהג או הנוסעים. האירועים הללו משפיעים על פעולת המערכות השונות, על איכות החומרים, על עמידותם ועל כושר הביצוע שהם. כל אלו משפיעים באופן ישיר הן על חווית הנהיגה והן על הבטיחות בזמן הנסיעה. הטיפולים התקופתיים הם אלו אשר מאפשרים לנהג לדעת בוודאות שמצבם של כל אלו תקין וטוב.

מתי יש לבצע טיפול תקופתי לרכב


כאמור, עד היום נקרא הטיפול התקופתי לרכב טיפול עשרת אלפים - וזאת מסיבה אחת: תדירות הטיפולים המומלצת כפי שהייתה בעבר. במילים אחרות, רוב היצרנים המליצו עד לפני כמה עשורים לשלוח את הרכב לטיפול אחת ל-10,000 ק"מ, בין היתר מתוך ניסיון להקל על הנהג להיטיב לזכור את מועד הטיפול שוב ושוב. כיום, המצב כמובן שונה, בעיקר בשל השיפור המתמיד בטיב הרכבים, המערכות והחלקים השונים בהם. טיפול עשרת אלפים הפך עם השנים לטיפול 20,000 ואף 30,000, כאשר הצפי הוא שהטווח הזה רק ילך ויגדל. אם כך, כיצד ניתן לדעת היום מתי לשלוח את הרכב לטיפול התקופתי? המפתח החשוב ביותר לעניין הוא הוראות היצרן: בכל ספר יצרן מופיעה ההנחיה לגבי טיפול תקופתי לרכב הספציפי, ויש לפעול לפיה ללא כל סייג. לרוב, ההנחיה תציב בפני הנהג שתי ברירות: אחת תלויה במספר הקילומטרים שעבר הרכב מאז הטיפול האחרון והשנייה - הזמן שעבר. נבהיר כאן כי לא מדובר בבחירה. על בעל הרכב לשלוח את המכונית לטיפול כאשר אחד משני התנאים הללו מתקיים.

המרווחים בין הטיפולים יכולים לשנות הכל


המרווח בין כל טיפול תקופתי לרכב יכול להיות מכריע ומשמעותי מאין כמותו. אדם אשר יתעלם מהנחיות היצרן, יפגע בביצועי הרכב. כאן אין מקום למשחקים: יש להקפיד על מרווח תקין בין טיפול לטיפול.
יצרני הרכב קבעו מהו מועד החלפת החלפים השונים בשגרת הטיפולים לפי אורך חיים של כל חלק, ישנם חלקים המוחלפים בכל טיפול וישנם חלקים המוחלפים לפי מועד שהיצרן קבע. דוגמא לחלק שאינו מוחלף: המצתים (פלגים) אינם מוחלפים בכל טיפול, אלא רק בהתאם למועד שהיצרן קבע.

זכרו: הצמדות להוראות היצרן תצמצם אפשרות של תקלות בין טיפולים ותשמור על איכות המכלולים ותמנע בלאי מואץ היכול להיגרם כתוצאה מאי החלפת חלפים או שמנים במועד.

מה כולל טיפול תקופתי לרכב?


אם כן, הטיפולים התקופתיים כוללים בחינה, בדיקה והחלפה של הרכיבים הבאים:
  • נוזלים: בעיקר שמנים (שמן מנוע, שמן בלמים) אך גם נוזלי קירור וכדומה.
  • מערכות: בלמים, גיר, הגה ומתלים, סטארטר, חשמל ועוד.
  • חלקי הרכב: צמיגים, בולמי זעזועים, רצועות, חלקים בלויים וכו'.

כפי שניתן להבין, מדובר בבדיקה כללית אשר נוגעת לכל מערכת או חלק ברכב. הטיפול התקופתי מיועד לאתר תקלות רבות ומגוונות, החל מגוף תאורה שהפסיק לעבוד ועד צמיג שחוק שעלול לפגוע ביציבות הרכב. כל הבדיקות הללו, אם ייעשו בזמן, יבטיחו את פעולתו התקינה של הרכב ואת השילוב המושלם בין המערכות והחלקים השונים. בכל טיפול תקופתי ישנן סדרת בדיקות למערכות השונות ברכב אותן יש לבצע, גם בדיקות אלו שונות בין טיפול לטיפול.

מהו טיפול טיימינג?


במנועי הבעירה, אשר נמצאים כיום ברוב המכריע של כלי הרכב, ישנה חשיבות אדירה לתזמון הנכון של פעולת שסתומי המנוע. התזמון הזה נעשה ברכבים הישנים יותר באמצעות רצועת תזמון - רצועת הטיימינג, אשר דורשת החלפה ברצועה חדשה, אחת לכמה עשרות קילומטרים (בסביבות ה-100 אלף ק"מ בדרך כלל). כאשר הרצועה מתבלה לחלוטין ולא מתפקדת עוד, הרכב כולו מושבת. לכן, מומלץ לוודא כי בזמן טיפול תקופתי לרכב נבדק גם מצבה של הרצועה הזו, בכדי שהחלפתה תיעשה בזמן הנכון. אגב, ברכבים החדשים ישנה שרשרת טיימינג, אשר מייתרת את טיפול הטיימינג ונחשבת עמידה הרבה יותר.

המאמר נכתב באדיבות רשת מרכזי השירות הילוך שישי המפעילה מוסכים מורשים למגוון מותגים מובילים.

 
 


האתר לחיפוש מוסכים ושרותי רכב musach.co.il
טרייד אין
טרייד מוביל , חברת הטרייד אין של יבואני הרכב
www.trademobile.co.il